sunnuntai 30. toukokuuta 2010

kuristusten poisto: äänenvaimennin

Jottei moottorin käynnistä syntyvä ääni tuottaisi liikaa melua, tulee kaikissa tietyn rajan ääntä tuottavissa moottori kulkuneuvoissa (tieliikenne käytössä) olla ääntä vaimentava äänenvaimennin. mopoissa se nyt on vain kuristettu verrattuna muihin. Äänen vaimentimen rakenteen ja toiminnan löytyy navigoinnista "äänenvaimennin" kohdasta, mutta perus ideana on että siinä  on jotain jolla moottorin melua saadaan pienennettyä.

Lähes kaikissa bensamoottorien äänenvaimentimissa on lähes sama toiminta idea. mopoissa  täysin samallainen ( ei kooltaan, vaan toiminnaltaan) lähes poikkeuksetta. mallista riippuen kuristuksia saattaa olla enemmän tai vähemmän, mutta on kiistanalaista hyödyttääkö äänenvaimentimen "tehostaminen " mitään, yleensä kyllä....vähän.

huom. tämä ohje toimii vain äänenvaimentimissa joita on kuristettu, helppo tapa tarkistaa tämä on irroittaa änkkä ja katsoa näkyykö siitä läpi ( eli siellä ei ole kuristuksia jotta pakokaasut virtaisivat villan läpi)
Työn kuvaus:
tarkoituskena irroittaa äänenvaimennin, ja joko porata tai aukaisemalla irroittaa siitä kuristukset jolloin toiveena olisi saada ns. vapaavirtausäänenvaimennin, tuloksena mopon äänet kasvavat huomattavasti, ja saatu teho ei välttämättä vastaa odotuksia

mitä tarvitset:
-työkalut jotta äänenvaimentimen saisi irti pakoputkesta
- porakone, ja tukeva penkki johon änkän saa kiinni TAI tarvittavat työkalut äänenvaimentimen purkuun( ja kiinnilaittamiseen)


Mitä tehdä:

tapa1 ( porakoneella läpi)

1) irroita äänenvaimennin pakoputkesta ja moposta

2) aseta äänenvaimennin kiinni penkkiin tukevasti, poraa sopivan kokoisella poralla änkän sisällä olevat levyt läpi, aloita pienellä terällä ja vaihda suurempaan, ja siitä suurempaan, kunnes haluttu koko on saatu, varo kuitenkaan valitsemasta liian isoa terää jolloin on todennäköistä hajoittaa koko äänenvaimennin

3) katso ettei äänenvaimennin heilu ( eli ettei mennyt vähän liian isolla) ja kiinnitä takaisin




tapa2 (purkaminen)
(koska äänenvaimentimien tarkka rakenne on merkkikohtaista on nämäkin ohjeet vain yleistä suuntaa antavia)

1) irroita äänenvaimennin

2) kiinnitä äänenvaimennin penkkiin tukevasti

3) poraa pop niittien keskelle, hieman isommalla terällä kun siihen mahtuu, vain sen verran että pop niitti hajoaa,

4) tarkista miten muuten äänenvaimennin on kasassa (onko hitsauksia tai muttereita) poista tarvittaessa mahdollisimman siististi

5)aukaise äänenvaimennin ( ota päällinen, villat ja putki irti toisistaan)

6) irroita kuristukset

7) kasaa ( tässä vaiheessa on suotavaa vaihtaa villat ,varsinkin jos äänenvaimentimella on ajettu enemmänkin)

8) kiinnitä takaisin


työn lopputulos:
työn lopputulos riippuu tietenkin tekijästä, mutta lähes varmaa on että mopon äänet muuttuvat kovemmiksi, ja moottorista saatava teho kasvaa hieman,

3 kommenttia:

  1. joo varmaan meen poraan vakioänkän läpi, mitä vittua?

    VastaaPoista
  2. Vittu jos omistat 4t mopon heitä koko änkkä helvettii :D iha hyvin toimii...

    VastaaPoista