keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Kaasuttimen pääsuuttimen vaihto

Kaasuttimen pääsuuttimen vaihto
Pääsuuttimella tarkoitetaan kaasuttimen sisällä olevaa (usein messinkistä) "ruuvia" jossa keskellä tietynkokoinen reikä. Kokoja on noin 0.5-1mm mopoille tarkoitettuja, isompiakin on (esim kevarit) mutteivät hyödynnä mitään mopoissa.

Vaihtoon tarvitset:
-työkalut kaasuttimeen pääsemiseen ja osittaiseen purkamiseen
-isohkon "miinus"pääruuvimeisselin (puhtaan) suuttimen aukaisemiseen ja kiristämiseen
-uuden pääsuuttimen ( tai pylväsporakoneen ja halutunkokoisen terän)

Uudet pääsuuttimet maksavat n. 5e ja niitä saa moottoripyöräkaupoista, netistä, jne.



aVihto tapahtuu seuraavasti:

1)  irroita kaasutin moottorista, ( imukaulasta ) Yleensä kiinni ruuvattavalla kiinnikkeellä, löysää ruuvimeisselillä
2)  käännä kohokammio ylöspäin ( selvästi paksumpi kohta, usein erivärinen ja säiliön muotoinen) ja irroita sen
3)  vieressä olevat ruuvit
4)  varmista ettei kohokammiosta tipu (tai hajoa) mitään, aseta mahdolliset tiivisteet talteen, tarvitset niitä vielä
5)  irroita kaasuttimessa kiinni oleva messinkinen isohko ruuvi jossa reikäkeskellä (pääsuutin)
6)  kiinnitä uusi tilalle,
7)  kokoa ( samoin kuin purit)


Kaasuttimessa olevan pääsuuttimen vaihto parantaa koneen kierrosherkkyyttä ja vääntöä jos mallia on kuristettu liian pienellä kaasuttimella ja /tai pääsuuttimella, ilman ja bensan seos kannattaa vielä sovittaa seosruuvista.

Jos mopossa on jo valmiiksi ollut sopivan kokoinen suutin (harvinaista), voi liian suuri suutin "tukehduttaa" moottorin, eikä tehoa saada lisää. Tämän voi tarkistaa mm. mopon tiedoista, jossa suuttimen koko ilmoitetaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti