tiistai 27. huhtikuuta 2010

Kuristusten poistaminen: pakoputki

Lähes poikkeuksetta KAIKKI mopot ovat kuristettuja pakoputkesta, kuristuksia voi olla lukuisia (luultavimmin on), ja ne niiden sijainnit ovat hyvin mallikohtaisia. yleisimmät kuristustavat ovat : tohoton muotoilu, hukkaputki, erilaiset "pillit" (eli tukokset) ja levyt.

Kuristusten "noin" sijainti on : alkukäyrässä, kun putki taittuu ensimmäisen kerran, tai taitoksen ja koneen välissä on "pilli, eli putken sisällä on pala jonka ohi virtaa hyvin vähän kaasuja, parhaimmillaan jopa mehupillin kokoinen. Paisarissa ( paksuimmassa kohdasssa pakoputkea) on erinäisiä levyjä, putkia ja pillejä, mallista riippuen, sekä mahdollisesti katalysaattori joka poistaa pakokaasun mukana tulevia ilmansaasteita.



itse pakoputken muoto voi vaihdella, niin moottorista ja mopon " tyypistä" riippuen, esim. kyykky-tyylisissä ( ratapyörän näköisissä) on usein alakautta menevä, eli putki menee koneesta lähes suoraan alaspäin ja suurin osa putkesta sijaitsee alhaalla


Koska kuristusten sijainti vaihtelee malleittain, niiden tarkkaa sijaintia juuri sinun mopossa on lähes turha lähteä erikseen kirjoittelemaan. miten löydän kuristukset :

1) netissä on PALJON eri mallien kuristus kohdista, ja niiden poistosta
 (esim : http://www.motot.net/wiki/Luokka:Mopojen_kuristukset )

2) silmällä jos mahdollista, jotkin taipuisat mutta tarpeeksi jämäkät johdot myös kelpaavat, niillä voi kokeilla, missä kohdassa on tukos, eikä johto liiku aj tökkii

myös osista kootut putket sisältävät mahdollisen kuristuksen helpon asennettavuuden takia, liitoskohdassa, yleensä palat ovat kiinni toisissaan ruuveilla, tm. sekä pienellä hitsauksella. kyseessä olevasta pystyy yleensä päättelemään onko kuristusta vai ei, koska sauma on huomattavasti paksumpi, ja siinä näkyy aika selvästi ylimääräinen levy.

Huom!
aiheen sivu EI ole näin suppea:

Koska teksti venyisi (liian) pitkiin pituuksiin, on aihe pätkitty aiheittain, ja navigoinnisti alaotsikoista löytyy pakoputkien eri kuristusten poistamisesta tarkemmat ohjeet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti