maanantai 28. kesäkuuta 2010

Skootterin viritys

Mopoista lähes suosituimpia on skootterit. helppo ajaa eikä vaadi suurta hallintaosaamista. skootterit lähes poikkeuksetta perustuvat ns.variaatoriin, eli skoottereissa ei ole normaalia vaihteita eikä ketjuja, vaan teho siirretään moottoristsa variaattorirullien ja niiden välissä olevan hihnan avulla takapyörälle.

Hyviä puolia tässä on, että moottorista saadaan aina paras tehoalue kättöön, koska välitys suhde (jota muissa, vaihteellisissa vaihdetaan vaihteiden avulla), siirtyy skootterissa portaattomasti, suurempaan tai pienempään, joten moottorin kierrokset pysyvät samassa mutta takapyörän pyörimisnopeus muuttuu. lisää aiheesta lähiaikoina

Moottori on yleensä sama. bensaa syövä 2-tahti ottomoottori, joten samat moottorin parannukset toimivat tässäkin.
pakoputki on yleensä lähes samanlainen, ainakin toimintaperjaatteeltaan, muodoltaan usein muokattu jotta sopisi paremmin ja on esteettisesti (puhtaasti tyyliasiassa) sopivampi.
kaasutin ym imukaulat ja ilmansuodattimet ovat vastaavaaa kuin vaihteelisissa, muttei vältämättä päittäin sopivia.

Koska skottereissa saadaan aina paras tehoalue irti moottorista,  nousisi nopeus yli sallitun rajan tieliikenteessä. jottei nopeus nousisi on variaattori rulliin lisätty ns. prikka jolloin variaattorin hihna ei keskihakuvoiman puuttumisen takia voi nousta ylöspäin ( keskipakovoimaa ei fysiikassa ole olemass). pois tiekäytöstä olevassa mopossa (ettehän te tiellä viritetyllä saa ajaa) kuitenkin tämä on turhaa


viritykset:



-virityksiä löytyy mopon vastaavista, erona vain moottorin malli (toimintaperjaate sama, mutta malli eri) sekä variaattori.

-variaattoriin lisätty prikan poistaminen


variaattorin prikan poistaminen:


työn kuvaus:

ideana poistaa prikka variaattorista jolloin variaattorin hihna pääsee liikkumaan prikankin paikalle ja saavutettu nopeus nousee. mallikohtaisten erojen takia tarkkoja ohjeita prikan poistoon on kuitenkin vaikea antaa, joten nämä ovat lähinnä soveltavia.


Mitä tarvitset:
-työkalut variaattorin aukaisemiseen ( torx tai vastaavilla ruuvveilla kiinni)
-tarvittavat työkalut variaattoriin pääsemiseen ( lokasuojan ilmanputsarin ym irroittamiseen)
- momentti avain etuvariaattorin rullan mutterin kiinnittämiseen sopivaan tiukkuuteen

mitä tehdä:
1) pääse käsiksi variaattoriin (eli poista kaikki tiellä olevat, kuten ilmanputsari, lokasuoja ym mallikohtaiset)
2) aukaise variaattorin koppa
3) aukaise etummaisen rullan päässä oleva mutteri (kampiakselissa)
4) ota hihnaa peittävä ja suojaava lautanen pois, jolloin hihna tulee näkyviin
5) holkissa pitäisi olla prikka, (pyöreä metallilevy jossa reikä)  poista tämä
6) laita muut irroittamasi osat takaisin järjestyksessä ( samassa jossa otit pois, mutta käänteisessä), katso ettei kampiakselin mutteri mene liian tiukalle/ löysään, momenttiavaimella samaan arvoon kun oli aikaisemmin
7) kiinnitä muut osat, koppa ja mahdollisesti  ilmansuodatin , lokasuoja, ym ruuvit


tulos:
moottorin pitäisi käydä samalla tavallla kuin ennenkin, mutta nopeus nousee suuremmaksi ajettaessa, ylimääräiset äänet ovat luultavasti merkki että jotain meni pieleen,

muutos ei vaikuta kulutukseeen taikka ääniin, mutta on laitonta ja tulee tehdä vain skootterille jota ei ajeta liikenteessä

25 kommenttia:

  1. itsellä 4-tahti, toimiiko siis samat jutut 4-tahtisen virityksessä? kun tuossa puhuttiin 2-tahtisesta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toimii 4 tahissa hyvin ainaki mulla

      Poista
  2. ookko muute vaa vähä tyhmä vai onks tää joku läppä?

    VastaaPoista
  3. holkissa pitäisi olla prikka, (pyöreä metallilevy jossa reikä) poista tämä <--- holkki o sama asia ku prikka vitu idiootti :DDDDDDDDDDDD

    VastaaPoista
  4. ei vaikuta kulutukseen? jos otat prikan pois niin se kiertää sillon kaasu pohjassa vähemmän koska variaattori saa vaihdettua isompaa vaihdetta kierrosten noustessa

    pienemmät kierrokset = vähemmän bensaa palaa. itelläni kulutus tippu melkein puoleen kun otin prikan pois

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo nii varrmaaaaa :D:D:D

      Poista
    2. vitun idiooti amatööri tapa ittes , tästä ei ees puolet pidä paikkaansa vitun jonnet :D:D:DD:D:D::D:D::D:D:DDD

      Poista
  5. mul kulkee päälle 70 km/h ku otin pelkän prikan pois. onks kellä jotai ideaa mitee rajottaa huippui ja lisää kiihtyvyyt ilman teharii

    VastaaPoista
  6. vaihda rullat kevyempiin

    VastaaPoista
  7. 3) aukaise etummaisen rullan päässä oleva mutteri (kampiakselissa), Siis mitä vittua sä selität vitun idiootti, KAMPIAKSELISSA ??!?!?!? ootko vitun tyhmä vai vitun tyhmä ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vai ookko sä iha vitu tyhmä? :D:D

      Poista
    2. voi vittu te olette kaikki jonneja ja ette taida tietää virityksestä saati mopoista yhtään mitään ...

      Poista
    3. Etummaisen variaattorin jonka takana sijaitsee rullakuppi jne. niin se mutteri siinä päässä on kampiakselin pää johon mutteri tulee kiinni... Perehdy asiaan ennenkun tuut pätemään tänne... ja todellakin. Ja ylempänä oli tuo "Prikka ja holkki on sama asia" ei todellakaan ole... ootteko te vittu koskaan aukoneet skootterin konetta tms.??

      Poista
  8. lapset lapset....

    VastaaPoista
  9. jos vaikka ja kun..baotianissa se "prikka" onkin taaemmen lautasen takana oleva lautasen kokoinen "levy". tosin sitähän te jonnet ette tienneetkään..

    VastaaPoista
  10. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  11. tapelkaa lapset niin saatte tupakkaa! :D

    VastaaPoista
  12. suomalaiset teinit. siinä jää perkele cp vammasetkin kauas taakese kun nämä pääsevät ilmaisemaan itseään

    VastaaPoista
  13. Vitun homoja te kaikki ette ymmärrä mistää mitää ostakaa kunno vehkeet enne ku tuutte tänne huutaa iha asiallinen teksti tuo on te ette vaan osaa soveltaa ja mitä sot jos se sanoo holkki ja se on jonku mielest sama asia ku prikka jos ei oo ton mielest nii voi voi

    VastaaPoista
  14. Uskallanko itse virittää skootteria vaikka en skoottereista tiedä paljoa mitään? Voiko jokin mennä pahasti pieleen?

    VastaaPoista