keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

välitykset

keskeinen osa mopon toimintaa on välitykset. tässä tapauksessa niillä tarkoitetaan moottorissa kiinni olevaa ns. eturatasta ja  takapyörässä kiinni olevaa takaratasta.
välitykset ovat varsin merkitsemättömiä mm. skoottereissa, ja muissa variaattori-perjaatteella toimivissa kulkuneuvoissa jossa moottorista otetaan kokoajan samoilla kierroksilla tehoa muuttaen välityssuhdetta tarvittaessa
välityksiä miettiessä tarpeellista on tietää:
-haluttava nopeus
-haluttava kiihtyvyys ( lähes täysin kääntäenverrannollinen suurimpaan nopeuteen. eli mitä suurempi nopeus, sitä heikompi kiihtyvyys)
-moottorin tyyppi (esim AM6) koska kiinnitys saattaa olla erilainen.

välityssuhde ilmoitetaan " :" käyttämällä, esim. 12: 53" josta on mahdollista ( mutta hyödytöntä) laskea mahdollinen nopeus tietyllä kierros nopeudella, mutta tässä tarvitsisi tietää myös juuri koneen antama kierrosnopeus ja takapyörän ympärysmitta sekä muita


Eturatas
Eturattaalla tarkoitetaan koneessa kiinni olevaa pienempää ratasta, vaikuttaa huomattavasti enemmän piikin lisäys kun takarattaaseen, koska suhde vaihtuu helpommin,

löytyy eturattaan suojan alta (mallista riippuen onko suojaa) mahdollisesti (esim kyykyssä) katteiden alta


eturattaalla pystytään vaikuttamaan helposti mopon kiihtyvyyteen/ maksimi nopeuteen. mitä suurempi eturatas sitä huonommin kiihtyy ja sitä suurempi on mahdollinen maksimi nopeus
hinta:
n.7e

kooltaan eturattaita saa lukuisia. normaalisti 11-16,  kokoa ei kannata vaihtaa heti paljolla, yli 2 ilman tietoa kuinka paljon vaikuttaa mopon kiihtyvyyteen sekä, mahtuuko uusi ratas paikoilleeen, jolloin joko kone ottaa kiinni rattaaseen ja ketjuihin, tai ratassuoja ottaa kiinni. jolloin rikkoutumis vaara on enemmän kuin todennäköinen.
myös on tärkeätä valita vähän "isompi" koska pienemmällä eturattaalla ketjut taittuvat rattaan kohdalla enemmän ja tällöin rasittaa / kuluttaa ketjuja ja ratasta huomattavasti enemmän. kaupasta kysymällä neuvona on ostaa isompi kuin 11. joka on normaalisti vakiona ja isompana kulma pienenee, jolloin tätä haittaa ei ole.

liiassa kiihtyvyys tavoittelussa ( paljon pienempi eturatas) on omat haittansa, sekä hyötynsä. esim. mopon nopeus pienenee jolloin turvallisuus paranee, mutta kiihtyvyys kasvaa. Kiihtyvyys EI kasva suoraan suhteessa piemepi eturatas koska tulee kierrosherkkyys sekä muita rajoittaviva tekijöitä mukaan, eli pieni eturatas ei aina tarkoita suurempaa kiihtyvyyttä koska isomalla rattaalla isommat välitykset eli enemmän aikaa tehoalueella ja ei tarvi vaihtaa vaihteita niin usein kui pienillä.

myös liian pienellä rattaalla ajaminen saatta vahingoittaa konetta pitkällä aikavälillä koska väännön tarve pienenee, ja koneella saadaan helpommin suurempia kierroksia ( minuutissa). pitkään ajaminen suurilla rpm:llä saatttaa aiheuttaa vahinkoa koneelle. suuret kierrokset myös ( ja pitää joidenkin + allekirjoittaneen mielestä) pitävätikävää ääntä



rattaiden vaihtaminen/muuttaminen ei ole rangaistavaa kunhan muutos ei ylitä (n. ) 10%  normaali välityksistä jolloin muutoskatsastus on pakollinen tieliikenne käyttöön tarkoitetuissa mopoisssa.


Takaratas
Takarattaalla tarkoitetaan yleensä takapyörässä suoraan kiinni olevaa ratasta jossa on huomattavasti eturatasta enemmän piikkejä. Takaratas on myös hinnaltaankin huomatatvasti eturataska kalliimpi, n.30-40e.

takarattaan piikkien määrän muuttaminen muutamalla ei vaikuta niin suuresti mopon vauhtiin kuin eturattaan. yleensä käytettään ns. hienosäädössä ja silloin kun eturatasta ei voi vaihtaa isompaan/pienempään (rajoittavien tekijöiden kuten käytössä olevan tilan takia.

takaratas antaa myös mahdollisuuden "tuunata" mopoa hienommaksi,  koska on suoraan näkyvissä ja myös lukuisia eri väri/malli/koko vaihtoehtoja on tarjolla.

Ketjut
ketjuilla tarkoitetaan (tietenkin) eturattaan ja takarattaan välissä meneviä ketjuja, niiden tulee sopia koon ja pituuden puolesta rattaisiin
 
Yleisesti
rattaiden vaihtaminen on työltään aika helppoa ja vaikutuksen huomaa heti.  mutta itse välitystä muuttamalla koneen suorituskykyä ei voida parantaa, hyvin valituilla välityksillä tehon käyttöä voidaan parantaa mutta lisää heppoja koneesta ei irtoa.
jos vaihtaaa yhden, kannattaa vaihtaa kaikki, tällöin muut osat eivät kuluta uutta niin nopeasti ja jatkuvaa huoltoa ei (toivottavasti )tarvi kokoajan.

On kuultu että hyvä muisti sääntö on että jos eteen pariton niin taakse parillinen ja toisinpäin. ketjujen pituuden kannattaa myös pitää mielessä.

149 kommenttia:

  1. Oon ostamassa lähiaikoina isommat etu- ja takarattaat, niin pitääkö ostaa jotain muutakin, että rattaat sopii mopoon?

    VastaaPoista
  2. Eikai tossa sen kummempaa, isommalla rattaalla tietty voi olla ketjujen osto edessä kun vanhasta loppuu pituus

    VastaaPoista
  3. Jos vaihtaa takarattaan isompaan, niin kasvaako kiihtyvyys?

    VastaaPoista
  4. pienempi takaratas lisää nopeutta..

    VastaaPoista
  5. Onko jotain tarkkaa arviota paljon yksi takarattaan piikki vähentää maksimi nopeutta ratasta suurentaessa? olen kuullut että yksi eturattaan piikki vähentää 5km/h mutta en itse siitä mitään tiedä :D. ja onko 70 kokoinen takaratas (vakio 62 minulla) liian iso yamaha dt:seen jossa putkesta kurit otettu poies.

    (kiihtyvyyden tarpeessa)

    Kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oisit poika kuule ostanu tehari ei ois hyvää vakio putkee tarvinnu tuhota eikä lisää kiihtyvyyttä tarvinnu. Mut ota mieluumi reikälevy pois jos kiihtyvyyttä haluut

      Poista
    2. Vitu ääliö siitä tulee parempi ku tehari ku osaa oikein tyhjentää.

      Poista
  6. älä noin isoo osta! kiiihtymiin vaa kärsii ky joudut koko ajan leikkii niil vaihteil...12-65 nii sit oot saanu kiihtyvyyttä, ja jos ei riitä nii 11 hampain etee !

    VastaaPoista
  7. Ite oon miettimässä samaa et minkä kokosen takarattaan ostasin,että saisin kulkemaan mopon noin 60, nyt kulkee teharin kanssa 75 ja välit on 11,53, apuja???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. itellä samajuttu

      oisko 65-70 hyvä :D

      Poista
  8. pitääkö noiden olla esim 12 65 , niin kuulin että jos eturatas on parillinen pitää takarattaan olla pariton ja toisin päin ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riksa missä sä oot kasvanut, sillä ei oo mitään merkitystä onko tasaluku vai ei. haloo pahvi :D

      Poista
    2. älä puijjaa, nyt on kesä!!!

      Poista
    3. on sillä merkitystä jos on parillinen ja pariton määrä hampaita rattaassa, jos on niin ne kuluvat tasaisemmin

      Poista
    4. Siinä on ketju välissä, joten rattaat eivät tiedä toisistaan mitään. Sama vaikka olisi saman kokoiset rattaat.

      Poista
  9. Ite suosittelisin jos haluu virittää että laittaa 14-50 välit niin keulii ja sutii helvetin hienosti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. omg ei sil oo oikeest mitään vitun väliä et keuliiks ja sutiiks... Kunha kiihtyy ja vääntää.....

      Poista
    2. Nii ja paljos se kulkee nuilla väleil jos on kurit pois ja mopo on derbi senda xtreme sm special edition 2013

      Poista
  10. Itellä Derbi senda 14/52 välit ja kulkee sen 65 ja kiihtyy vakiota paremmin

    VastaaPoista
  11. Tuli minulle mieleen kysyä, että haittaako poliisia jos porailee vähän kuria ja vaihtaa rattaat niin, että kulkee sen 45km/h? Tavoitteena olis lisätä kiihtyvyyttä mutta ei vauhtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei ole mitää välii kunha kulkee sen max 45km/h

      Poista
    2. pitää katsastaa jo tekee mitään koneellisia muutoksia, eikä välttämättä saa läpi katsastuksesta

      Poista
  12. hei mulla on vakio ja etu ratas on 11 ja takaratasta en muista ni et se kulkee nyt sen 55km/h ja tahtoisin sen kulkee jotai 60 - 65 ja kiihtyis iha vaa vähä paremmi ni kannataisko ostaa vaa isompi eturatas joku 12 tai 13 ? (kaks viikko sitte ostin mopon)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jos haluut siun mopos kulkee 60 - 70
      sun pitää pistää 11 eturatas ja 48 takaratas ja siun mopoon käypä tehoputki.

      Poista
    2. Jos haluat mopos kulkee ni ota rajotin ja kuri pois

      Poista
    3. pistä 70cc ja sille putki välit ihan mite haluut rajotin(eirajota) ja sitt lyöt napin:D kulkee sen 70-90 ja sitt ku sinivuokot tulee ni oho meneeki vaa 50

      Poista
  13. 14,65 välit vakio derbi xtremes. kulkee 55. jos hommaan eteen 15 piikkise, lisääkö nopeutta sen 5-10km/h?

    VastaaPoista
  14. juu kyllä tulee se 5-10 km/h lisää vauhtia "alamäkeen"! Vakio moposta lähtee 2-3hp joten se ei jaksa vääntää jos lyyvään vakio mopoon välit 15-65... Tyhjällä vakioputkella tai teharilla taas tulee se 5-7hp riippuen moposta, kaasareista jne. Ja tässä vielä tämmönen vertailu: Derbi, tk yläkauttanen, välit 15-61/62 huiput 85-90km/h. Samat viritykset mutta välit 11-70 huippunopeus 58 km/h

    VastaaPoista
  15. itse ostin eteen 15 hampaisen (nopeuden toivossa) niin huomasin että sen ruuvi paikat ovat isommat ja palikka joka pitää rattaan paikoillaan ( http://www.vekastore.fi/media/catalog/product/cache/1/small_image/185x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/9/29-532_2.jpg ) ruuvi paikka oli pienempi, niin kannattaako tuota palikan ruuvireikää ruveta suurentamaan vai pitääkö ostaa kokonaan uusi?

    VastaaPoista
  16. paljon mulla tulee kulkemaan mun mopo, kun nyt menee sen 52 tasasel ja välit on 11/60(vakiot) ja kurii vähä porattu ja ostin uuet välit 14/53, että paljo kulkee suunnillee?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei jaksa sinun mopo edes vetää loppuun asti...

      Poista
    2. älä puijjaa nyt on talvi

      Poista
  17. Mulla on mu mopossa 11-62 välit kulkee n.58 et oon ostamas justihi 12 eteen.. Että paljoko tuo kone tulee sit kulkemaa...

    VastaaPoista
  18. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#rissalaskuri tuolta voitte kattoo paljonko menis suurinpiirtein eri välityksillä

    VastaaPoista
  19. Paljonko mulla kulkis jos vaihtaisin takarattaan esim. 61 (nykyää 15: 65 entine omistaja laittanu ja kulkee sen 55 tasasel) takarattaan ja pitäisin eturattaan..... Ihan tällee varovaisesti nopeutta haluisin lisää.

    VastaaPoista
  20. Paljon mulla tulis mopo kulkee ku nykyään kulkee 53km/h 11/53 väleillä. Jos poraan gileran holkkii ja laitan 11/65 tai 12/65?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sis mun derbissä on välit 18/70 ja 86-suutin ja tehari + 70cc pytty kulkee tasasel noin 189km/h, kiihtyy ja keulii kaasua kääntänällä

      Poista
    2. Älä puijjaa derbis on sukua etanille

      Poista
  21. Oisko 12-62 välit vakio rieju mrx:ään kuinka hyvät ja paljoko se kulkis ku nyt kulkee n.58-59...

    VastaaPoista
  22. Mul on xrace sm 06 ja meinaisin siihen vaihtaa isomman eturattaa eli en muuta. Eli kuinka paljon isompa ratas kannattaisi vaihtaa? Täl hetkel toi mopedi kulkee n 48-50 tasasel ja alamäes n 54 ja rajotin ottaa sen jälkeen vastaan. Paljonko nopeus kasvaisi, jos sen vaihtaisin isompaan?

    VastaaPoista
  23. Mulla o derbi drd, 110cc pytty ja 86 suutin, kulkee sen satakolkyt tasasella, aattelin laittaa viä välitykset että menis johonki , minkä kokoset rattaat kannattas laittaa?

    VastaaPoista
  24. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php#rissalaskuri

    VastaaPoista
  25. jos vaihtaa isomman eturattaan niin tarvitseeko vaihtaa suutinta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vaikuta siihe mitenkää. Vaan jos rupeet putkee tai konetta rämpimää ni sit suutinta vaihdetaan (:

      Poista
  26. Kellään tietoo mitä mahtais mun derbi x-race kulkee jos laittaisin tajoittamattoman cdi? Täl hetkel siin on 13/65 välit ja leovincen tehari ja menee gepsiin sen 61kmh. Nii ja osaisko ketää kokemuksella kertoo et miten saisin väsättyä nappirajoittimen?

    VastaaPoista
  27. Tota nii onks noita rattaita aina yks pari vaihdetta kohden nii ku polkupyörissä vai vaan yks pari? Sori, en tiie juuri mitää mopoista ku pitää oottaa perkele viäl vuosi.

    VastaaPoista
  28. Mitä mun kannattas tehä mopolleni kun se kulkee 53 ja on 11753 välit eli vakiot ja se on vakio. Halusin että se kiihtys nopeesti ja kulkis sen 60

    VastaaPoista
  29. Mitä mun pitäis tehä, että mun mökillä oleva mopo kiihtyis/vääntäis vähän paremmin ja kulkis kovempaan? Että millaisia välityksiä suosittelisit?

    VastaaPoista
  30. ostakaa ny tehari jos tarvetta saada kulkemaan älkää välityksillä pelleilkö

    VastaaPoista
  31. oon just vaihtamassa enskat smotoihin ja smotoihin ei sovikkaan vanha takaratas ja isoin jonka siihe uutee vanteesee saa on 10 piikkiä pienempi. kannattasko vaihtaa eturatas 12p -> 10p että nopeus pysyis about samana?

    VastaaPoista
  32. mulla on vakio mopo ja haluaisin sen kulkee 60 mikkä välit?

    VastaaPoista
  33. Mulla ois 2011 DT , kuriton , 95 suutin ja kulkee n. 70 . Paljonko lähtis kmh jos laittais yhen pienemmän eturattaan . Vakiovälit .

    VastaaPoista
  34. paljon menee jos nyt mulla on 11/60 ja vaihan 11/52 ja on rajotin joka rajoittaa siihe 7500kiekkaan? tuon laskurin mukaan menee sen 7km/h enemmän. pitääkö paikkaansa ku on rajotin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. takaratasta pienentäessä menee yleensä näin : 1 pienempi -> 1 km/h lisää eli aikalailla toi paikkansa pitää
      ite vaihoin kurittomaan riejuun 10 piikkiä pienemmän, jolloin huiput nous 57 -> 67

      Poista
  35. mulla o yamaha dt kurit pois putkesta,kulkee 65. paljo tulee nopeutta ku laita 2 hammasta isomman eteen

    VastaaPoista
  36. välit o sitte 11/60, kiertää kymppitonnin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itellä detsis 10/70 välitykset, käsintehty putki ja täysin vahvistettu kone, menee gepsii 67tasasella..kiertää sen 14-15tuhatta

      Poista
  37. Aattelin laittaa yamaha dt50r:ään eturattaaks tollattee 14 piikkisenku nykyää on 12 nii eihän sen pitäs mennä ylitte 65km/h?

    VastaaPoista
  38. mulla on aprilia sx vm. 2010, se on vakio ja vakiovälitykset on 11/53, mitkä pitäs olla välit että sais kulkemaan n.55?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 11 iha sairaan pieni välitys taitaa kone huuta prkeleesti pistä 14; 54 siinä olis kunnon huiput tai jos haluut vähä leikkii ni sellatteet 13; 70 pizzalevyllä ois kans jeba (keula nousee, nopeus +60 ja kiihtyvyys)

      Poista
    2. Ei se jaksa vetää 14-53 välejä edes kurittomana, kiihtyvyys laskee, pitää vetää ykkös vaihteella ylämäet jos on vakio ja 14-53 välit, osta mielummin tehari ja pistä joku 13p eturatas

      Poista
    3. Jos laitan 13-70 välit nii tarviiks ostaa pitemmät ketjut? Nykyset välit 11-62

      Poista
  39. ps. kulkee nyt sen 48

    VastaaPoista
  40. hitsaa hukkaputki umpeen. [sisältäpäin umpeen] POLIISIT TARKISTAA ONKO HUKIS PAIKALLAAN!!!

    VastaaPoista
  41. jaksaako vetää väleil 14/55?

    VastaaPoista
  42. Mulla on mopona gilera ja välitykset 12,63(kulke 55kmh ja paska kiihtyvyys)... Mietin jos vaihtais samat ku kaverilla(9,53) ja sillä kulkee 120kmh ja kiihtyy hyvin, kumpaakaan ei ole viritetty... Mitä ajattelisitte

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. suosittelen kyl 4h eturatasta, sit kulkee niin vitusti ja kiihtyy 0-15km/h 20 sekkaa

      Poista
  43. moro, mulla on derbi xtreme jossa välit 12/62 kiihtyy iha ok ja kulkee vähän liikaa melkein 70kmh aattelin vaihtaa 11 eturattaann jotta vauhti tippuis. aiheutuuko jotain haittoja? Pliis Vastatkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no rajottamattomal cdi:llä (mikä noissa vissii on) kone huutaa sen jälkee hoosiannaa ja rabasan tuntien ei kestä sitä kovin kauaa. kai sä nyt otit huiput ees gepsii etkä mittarii (mittari kusee aika usein 10 km/h ylöspäin)

      Poista
  44. Ihan vaan selventämistarkoituksessa sanoisin että jos edessä on esim 11 hampainen ja takana 52 eli 11:52 niin siinä takaratas pyörii 52 kertaa ympäri samassa ajassa kun eturatas pyörii 11, eli kiihtyvyys paranee sillon kuin näitten ero vähenee ja nopeus siinä kun ero kasvaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä vittua sä jätkä selität, opetteleppa ensin fysiikan alkeet ja yritä sitte tulla uuestaan pätemään tänne

      Poista
  45. Mulla on mopossa 12.63 välitykset ja kulkee 60km/h alamäkeen mutta tahtoisin lisää nopeutta ja kiihtyvyyttä mutta eturatasta ei saa pienemmäks. Ehdotuksia?? Ps. Mopolla ajeltais metsäreiteillä ja metsässä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistä 12/56, kiihtyy ja kulkee sen 75. Revi kuri pois jos on!

      Poista
  46. mun derbi menee 68 välityksillä 12-53. laskeeko nopeus alle 68 kun laitan 12-62?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. koska oot varmasti kattonu ne huiput mittariin, oikeet huiput 55 tienoilla joten sun ei tarvii tehä yhtään mitään. (derbi menee 68, 'tirsk')

      Poista
  47. mitkä ois hyvät skyteam monkeyn välit????? vastatkaa kiitos

    VastaaPoista
  48. Auttaako ilman putsarin vaahtomuovin poisto mitenkään mopon max nopeuteen? Ja onko siitä jotain haittaa mopolle ?

    VastaaPoista
  49. Mopo saa enemmän ilmaa ja voi samalla saada epäpuhtauksia joista kone ei tykkää. Huippunopeteen en tiedä vaikutusta. Kiihtyvyyden luulisi ainakin parantuvan.

    VastaaPoista
  50. Jos hommaa pienemmän taka rattaan niin nopeus kasvaa, eikö niin ? Ja jos hommaa pienemmän takarattaan nii pitääkö eturatasta vaihtaa ?

    VastaaPoista
  51. ite en tiiä mistä johtuu ku takaratas oli 65 mun muistaakseni mut etuoli 12 ja ei kiihy mihinkää ei oo mitää muuta laitettu ja aikalailla muute kulkee 50km/h nii mikä se välitys on ja mistä voi johtuu ku ei kiihy hyvin ? (ps. on mulla 67 nii mikä siihe pitäis olla?)

    VastaaPoista
  52. Mulla on vuoden 2001 Senda Derbi välitykset ois
    13: 70 ja löytyy taakse myös 54nen ja eteen vaihto ehdot 12-14. Oisko ehdotuksii millä saan kunnolla huippui. Kaikki kuristukset pois ja turbokit kiinni. Mutta välitykset mulle vähä hämärän puolella

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihan sama mitkä välit laitat, mutta heitä nyt ainakin se turbokit helvettiin, liian korkeakiertoinen kaupunkiajoon + ääntä sen verran että setä sininen kuulee sut kilometrien päästä.

      Poista
  53. Apua!?? mul ois Peugeot xps SM ja kulkee vakion 44..haluisin kulkemaan 55 ja saada kiihtyvyyttä lisää oisko mahdollista rattaiden vaidolla ja tarviiko vaihtaa muuta samalla???

    VastaaPoista
  54. mul on nyt eturatas 12piikkinen ja takaratas vakio, ja kuriton putki haluisin menemään n.70km/h ja kiihtymään hyvin mitkä välit kannattaisi ostaa ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ^ Eise jaksa vääntää 14-52 väleillä kunnolla eikä kiihdy mihinkään.

      Poista
  55. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  56. mul on metrakit hm 78cc, gianellin tehari (tehopiikki 9000-12000rpm) ja malossi hiilariläpät,16dellu 108 suutin säädöt kohillaan ja 13-52 välit eikä jaksa vetää kutosella eli oiskohan toi 16 kaasari noihi huippuvauhteihin liian pieni kaasari. kun tarviais tosi pitkän suoran 95 päästy mutta kutosella ei jaksa vetää loppuun, nii ja ite olen oppinut että 12 52 välit on samat kuin 14-62 sillä yks piikki eturattaassa vaikuttaa 5 piikkiä takarattaassa. ja kun mopoilun alkuaikoina oli kurittomana niin 13-62 väleillä pääsi sen päälle 70

    VastaaPoista
  57. Morjes! Moponi (Derbi Senda xtreme) kulkee sen 64 ja tahtoisin sen kulkevan jotain 58-60 luokkaa nyt välit 12-65 ja KOKONAAN tyhjä vakioputki? En löytänyt pienempää ratasta minun terpiini :/

    VastaaPoista
  58. Oon vaihtamassa derbiin 16 piikkisen eturaattaan eli 4 piikkiä isomman kun nyt ja kulkee sen tasan 50km/h. Vaikuttaako nopeuteen paljon ? jos vaikuttaa niin paljonko suunnilleen?

    VastaaPoista
  59. Apua! Ostin betan pari viikkoa sitten . haluaisin laittaa kulkemaan n.65 ettei tuu kevariveroi koska ei oo varaa maksaa. kurittomalla putkella kulkee n.75 11 - 47 väleillä. Aattelin meneekö se kurittomana sen 65 jos laitan iha vitun kiihtyvät välit? ja mitkä ne voisi olla? oon aatellu 11 ja 60. mutta tosin ei taho löytyy toho betaa 60 kokost takaratast, tai jos löytyy maksaa ihan perkeleesti. onko kellään tietoa mistä löytäis halvalla takarattaan betaan? en ala modaamaa muista takarattaista.

    VastaaPoista
  60. onkse että kun laittaa pienemmän eturattaan niin nopeus huononee ja kiihtyvyys kasvaa

    VastaaPoista
  61. mun derpi kulkee jtn 50km/h vakiona joku 12 piikkinen eturatas, jos vaihan 13 piikkisen ja tukin hukkaputken paljonko vaikuttaa nopeutee suunnillee

    VastaaPoista
  62. riittääkö 140 lenkkiä pitkät ketjut 11/65 väleille?

    VastaaPoista
  63. Vakioväleillä 11/60 kulkee sen 85 niin mitä muutoksii tulis jos vaihtaisin 11/65 välit

    VastaaPoista
  64. Mitkä välit kannattas olla ku on derbi senda ja siin on alakauttanen turbokitti ja isompi suutin 50cc

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 15/49
      kiihtyy kun kesä ja kulkee kuin talvi

      älä puijjaa

      Poista
  65. Mulla on vakio rieju rrx -09 ja haluisin että kiihtyis ja kulkis n. 60km/h (nyk. 50) mitkä välit ois hyvät? :)

    VastaaPoista
  66. Mulla on Derbi Senda 09 joka kulkee 73km/h. mitkä ois hyvät välit et kulkid vähä yli 60?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerro mitkä välit sulla on nyt .. Idiootti

      Poista
  67. Voiko ostaa molemmat, isomman taka- ja eturattaan jos ostaa pidemmät ketjut?

    VastaaPoista
  68. Riittääkö 140 lenkkiä pitkät ketjut 14/65 väleille??

    VastaaPoista
  69. Mites jos haluis vähän lisää vääntöä toho derbi evo limited edition -09 ku nytte ihan vakio nii kulkee suoral sen 45 mut iha sairaan pieni vääntö ei kulje kunnol ylämäkiä mitkä olis hyvät välit et kulkis sen 50 ja menis kunnol ylämäet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota kaasarista imukaulasta sellanen reikälevy pois ja muutaman numeron isompi suutin nii tulee vääntöä lisää ja ehkä ihan vähän nopeuttakin!

      Poista
    2. Laskeeko huiput jos laitan eturattaan(12z) tilalle 11z ja pidän takarattaan samana(52z) ja huiput on tällä hetkellä 62km/h

      Poista
  70. Miten jos heitän 15-65 nii paljo derbi kulkee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu onko muuten vakio ?
      Jos on vakio derbisi menee n.65

      Poista
  71. Mitkähän välit ois hyvät ettå mun rieju kulkis just noin 60-65 kmh mut kiihtyis tosi hyvin. Tällä hetkellä on putkesta kuri pois ja välit 11 52. Ja menee 70 kmh. Oiskohan 12 62 hyvät?

    VastaaPoista
  72. Auttakaa! Mulla 10-70 välit mopo yamaha dt Huutaa aivan sairaasti mittari näyttää että kulkee 63 mutta katoin tollasesta sport trackeristä että 57 ja nopeus ei kauheesti sais muuttua mutta ei sais huutaa ja tällä hetkellä vaihteiden kanssa saa säätää mielettömästi. Siis saa vaihtaa vitun nopeasti ja kulkee kuutosella 30-60 että ei ihan normaalia/tervettä. En haluaisi että mopo menee paskaksi....

    VastaaPoista
  73. Kaverin pökö kulgee 43 mikä vialla

    VastaaPoista
  74. Minkä pituiset ketjut, suurinpiirtein, olisi sopivat väleille 11/60?

    VastaaPoista
  75. Laittaisin eteen 9p eturattaan ni riittääkö ketjujen kiristys???

    VastaaPoista
  76. Mää hommasin tommosen derbi drd se da xtreme 2014 ja vakiona kulki 49~50km/h ja sit vaihdoin 11/65 väleistä 13/65 niin alko kulkemaan 55~56km/h ja sit alkuperäisestä 76 kokoisesta suuttimesta vaihdoin 84 ja kulkee nyt 57km/h niin mitä vois tehdä vielä että menis sen 60km/h?

    VastaaPoista
  77. Itellähä on detsis 50cc Poweripytty ja välit 14-60 ei mtää kierrosrajottimii yms menee suoral gepsii sen 92 jaksaa vetää 6 loppuu asti, mut miten menis jos pistäis 11-60?!

    VastaaPoista
  78. mulla on rieju mrt, välit on 12/62 ja kulkee se 70km/.
    kannattaisko vaihtaa välit 13/62?

    VastaaPoista
  79. mulla on rieju mrt -15 vuosimalli ja ihan vakio saanko vääntöä enemmän että jaksaa mennä ylämäkeen paremmin jos vaihdan isomman etu rattaan kun nyt on vakio välit?

    VastaaPoista
  80. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  81. jos haluan että mopo (derbi drd xtreme) kulkee noin 65 nii mitkä välit pistän, 12 eteen ja mikä taakse?

    VastaaPoista
  82. Morjens! Tiedustelisin, että millä tavalla saisin lisää kiihtyvyyttä mopooni, ja että se kulkisi n. 55km/h moponi on siis Skyteam monkey matte black edition 2017, se kulkee tällä hetkellä, n. 40km/h. Mielstäni siis aivan liian vähän, aikeina olisi pistää se kikkailu mopoksi. Eli mitä kannataisi tehdä sille etää siitä saisi helpolla keulittavan, tms. Ps. Moponi on tällä hetkellä sisään ajossa, nutta näin jatkoa ajatellen...

    :)

    VastaaPoista
  83. Lisäys vielä, moponi ei aina väkillä tykkää vastata kaasuun, johtuuko se siitä että mopo on sisäänajossa 👐

    VastaaPoista
  84. Lisäys vielä, moponi ei aina väkillä tykkää vastata kaasuun, johtuuko se siitä että mopo on sisäänajossa 👐

    VastaaPoista
  85. miten paljon vaikuttaa nopeutee ku mul on rieju mrt europa ja se kulkee n. 52-55 tasasella ja se on laiska ku laama eikä kulje vastatuulee palji yhtää. vakiovälitykset on 13-52, niin kuinka paljo nopeuteen vaikuttaa jos vaihtaa 12 piikkisen eturattaan?

    VastaaPoista
  86. kuinka paljon nopeutta tulee lisää 13-50

    VastaaPoista
  87. Morjesta mitkä olis hyvät välit (rieju mrt trophy 2016.Välit on riejus 10-62 ja ilmanputsarin reikälevy on otettu pois ja kulkee sen 53kmh ja haluaisin rieju menis sen about 61kmh auttakaa!

    VastaaPoista
  88. Nyt vakio välitykset 11-53 ja kulkee 64, haluaisin että kulkisi hieman vöhemmän. Jos ostan 58 hampaisen takarattaan, kuinka paljon vaikuttaisi maksiminopeuteen?

    VastaaPoista
  89. Mopo jossa on 94 vai 95 suutin ja reikälevy pois ja vakiovälit 11/53 nii auttaisko 12/53 miten mopon toimintaan?

    VastaaPoista
  90. Mitä tehdä mul on drac 2019 (vakiovälit 11-62) joutuu räpälää kaikki viisi vaihetta heti ja sit se vetää kutosen 40-70 miten sais et menis tasaisesti ja julkisen hitusen kovenpaan
    Kiitos vastaajille

    VastaaPoista
  91. Onko väleiks 12-62 hyvät ja haluaisin saada vähän lisää nopeutta ni oisko etee joku 13 tai 14?

    VastaaPoista
  92. Mulla on derbi sendassa enoxin tehari ja välit 11-70 ja kulkee 75 miten saisin sen kulkemaan 60-70

    VastaaPoista