Mopon pakoputkesta myös paisuntakammio( sellainen huomattavasti muuta putkea paksumpi kohta) on hyvin tehokkaasti tehottomaksi kuristettu. paisuntakammion/putken tarkoitus on aiheuttaa "paine" jotta 2- tahdin käynnissä moottorin ohi virrannut bensa voitaisiin käyttää ( eli tule paine joka "työntää" seoksen takaisin poltettavaksi), mopoissa harvoin tämä on tehty tehokkaaksi vaan kuristettu jottei yli 45kmh nopeutta saavutettaisi
tarkemman tiedon 2-tahtimoottorin pakoputken toiminnasta löytyy " moottorin toiminta " osiosta
paisuntaputki on helppo kuristaa, mutta kuristuksia on hyvin vaikea poistaa. siksi suurimmissa osassa mopoista osa kuristuksista löytyy täältä. lähes ainoa keino päästä ko. kuristuksiin on avata paisuntakammio ( suomeksi. esim. sahata pituussuunnassa) ja poistaa.
työn lyhyt kuvaus:
tarkoituskena on aukaista paisuntaputki pituussuunnassa, poistaa kuristukset ja koota takaisin (hitsaamalla).
mitä tarvitset:
- tärkein ensin. halki putken saa (suht) helposti, mutta takaisin kiinnitys vaatii AMMATTITAITOISTA hitsausta, eli välineet ja hitsaajan.Itse ei koulun käsityötunnilla kannata edes lähteä yrittämään, koska uusi pakoputki on melko kallis (yli 100e normaalisti) eli HITSAAJA ja HITSAUSVÄLINEET
- työkalut pakoputken irroittamiseksi
- rautasahan, rälläkän ym. maun mukaan jolal putki halkaistaan
- rälläkän, tai viilan kuristuksen poistamiseen, koska usein hitsattu kiinni paisuntakammion reunoihin
mitä tehdä:
1)aluksi putki tulee irroittaa koneesta,
2)tämän jälkeen putki tukevasti kiinni penkkiin , ja paksuin kohta halki rautasahalla ( rälläkällä voi OHENTAA saumaa muttei kannata halki vetää koska tällöin liianpaljon metallia menee mukana ja koottaessa ongelmia ja muoto kärsii), helpoiten työ sujuu seuraamalla valmiita hitsaus saumoja
3) putsaa putki sisältä todennäköisestä noesta ja aloita kuristusten poisto ( sisällä on myös "kehikkoinen" tanko, joka muistuttaa jäähdytintä. tämä on katalysaattori jolla vähennetään ympäristö päästöjä. tukkii jonkin verran virtausta mutta ihan syystä siellä, poistaminen saattaa tuoda hieman tehoa, oma valinta)
4) kuristusten poistettua vie puoliskot takaisin hitsattavaksi HITSAAJALLE
(5a) joidenkin mielestä tarvittavallaa juotteella juottaminen tuottaa "kauniimman" ja luonnollisemman sauman, eli juottaa ko. juotetta hitsisauman päälle jolloin osa työstöjäljistä jää piiloon, myös kuumankestomaalilla maalaaminen on suotavaa
5) asenna takaisin
Lopputulos:
koska paisarin kuristusten poisto on haastavaa, on varauduttava myös virheisiin (rahaa ostaa uusi putki).
esimerkkejä mitä voi mennä pieleen :
-rälläkällä saumaa liikaa, ei pysty hitsaamaan takaisin/ liikaa pois reunoista halkaisussa
-kuristuksen hionnan yhteydessä paisarin kylkeen reikä
- hitsaus vuotaa
ym.
Vaikka työ sujuisi hyvin kannattaa varautua joihinkin muutoksiin, kuten tehoalueen paikan muuttumiseen, ja lähes varmasti äänten muuttumiseen ( lopputuloksena kirkaampi, helisevä ja terävä ääni,... helppo erottaa)
hyödyt haitat:
hyödyt:
- moottorista saatava teho kasvaa ( melko paljon,) noin 10kmh ilman muita muutoksia ja paljon mallista riippuen
- kierrosherkkyys kasvaa
-tehoalueen teho nousee huomattavasti
-äänet muuttuu
haitat:
- helppo pilata koko putki työn aikana
-laitonta jos tieliikenne käyttöön
- evää takuun, tietenkin (kuten kaikki virittäminen useimmiten)
-helppo huomata joukosta
-äänet muuttuu
P.S. vaikka pakoputkessasi ei olisikaan kuristuksia, ei tämä tarkoita että se olisi ns. tehari ( tehoputki )
vaan vain kuriton normaali pakoputki
P.P.S. kuvat ja leikkausviivat tulossa näinä lähiaikoina kun työ antaa myöten
ebin
VastaaPoistaKuvia odotellessa.
VastaaPoistamissäs kuvat on?
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTarvitsen ne kuvat, eikä ole aikaakaan kulunut alku postauksesta. 🤣
VastaaPoista