lauantai 10. huhtikuuta 2010

mopon rakenne

 MOPON MOOTTORIN RAKENNE
oli moposi tossu-,kyykky-,enduromopo, skootteri, tai muu. rakenteeltaan mopot voidaan jakaa kahteen luokkaan:
2-tahti ja
4-tahti
ja nämä vielä bensansyötön mukaan:
kaasutin (tai "kaasari")ja
suihkujärjestelmä

että tietää onko kone 2- vai 4-tahti ja onko se kaasari vai (suora-)suihku moottori, on ratkaisevan tärkeää mopon suorituskykyä parannettaessa.
tiedot löytyvät mm. ohjekirjasta ja rekisteriotteesta


Mopo tarvii toimiakseen happea palamiseen ja bensiiniä.
hapen kone ottaa ilmansuodattimella kaasuttimen takaa, bensan tankista. ilma ja bensa "sekoittuu" kaasuttimessa, jossa bensa hajoaa sumuksi ilman joukkoon ja kulkeutuu itse koneeseen jossa seos palaa tuottaen energiaa pyörälle kulkea eteenpäin


2-tahti moottori


Nelitahtimoottorista poiketen kaksitahtimoottorin täydellinen työkierto tapahtuu yhden kampiakselinmännän liikkuessa kerran ylös ja kerran alas. Kaksitahtimoottorissa moottorin voiman antava työtahti esiintyy siis jokaisella kampiakselin kierroksella, eikä joka toisella, kuten nelitahtimoottorissa. Tämän vuoksi kaksitahtimoottori on periaatteessa vastaavankokoista ja -painoista nelitahtimoottoria tehokkaampi. Kaksitahtimoottori voi olla otto- tai dieselmoottori.

toiminnallinen järjestys: 
ilmansuodatin
kaasutin
imukaula
moottori
pakoputki





Ilmansuodatin
alussa 2tahti ottaa mopon ilmansuodattimen ympäriltä ilmaa, jonka sisältämää happea kone käyttää palamiseen. mopoissa esiintyvät ilmansuodattimet ovat usein kuristettuja, eli liian pieniä/tehottomia, eli moottori ei saa tarpeeksi ilmaa eikä palaminen tapahdu täydellisesti. MILLONKAAN EI tulisi moottoria käyttää ilman että ilmansuodatin ja kuuluvat osat ovat kiinni. ilmassa pienhiukkaset joutuessaan moottoriin vahingoittavat sitä herkästi ja lisäävät "kilahtamisen", eli kiinnileikkaamisen riskiä huomattavasti, ja moottorin osat kuluvat huomattavasti nopeammin.



ilmansuodatin on kiinni, joko putken avulla tai suoraan pyörän kaasuttimessa


Kaasutin (/Kaasari)


lyhyesti
"Kaasutin on polttomoottoreissa käytettävä laite, jolla säädetään polttonesteen ja imuilman syöttöä moottorille tehokkaan ja puhtaan palamisen vaatimassa seossuhteessa."

eli kaasutin annostelee ilman ja bensan sopivassa suhteessa moottorille, jotta palaminen olisi tehokasta. 

Käytännössä kaasutin on lyhyt putki jossa pieni reikä josta bensaa tulee ilman joukkoon, hajoaa pisaroiksi ja etenee moottoriin.
Kaasuttimeen tulee lukuisia letkuja. tärkeimpinä:. bensaletku, kaasunvaijeri, ja usein ryyppyvaijeri. kuitenkin usein huomattavasti useampia (kuten öljyletkuja ym.) nämä parantavat toimivuutta ja käytännöllisyyttä (esim. ryyppy, jotta mopo lähtisi helpommin käyntiin, vaikka, kylmässä)

käytettävyyden kannalta kaasuttimessa tärkeitä osia ovat:

-seosruuvi: jolla säädetään ilma-bensa seossuhdetta (kuinkapaljon bensaa on ilmanjoukossa)
-tyhjäkäyntiruuvi. jolla säädetään moottorin käyntiä kun kaasua ei anneta (pysyy päällä vaikkei kääntäisi kaasua)

kaasuttimen sisältä löytyy lukuisia osia kuten:
-luisin (säätää ilman virtausta)
-suutin ( "sumuttaa" bensan ilman sekaan, erikokoisia, ja melko helposti vaihdettavissa)
-neula ( nousee ylös alas pystysuunnassa kaasuttimen sisällä kaasua käytettäessä,). alipaineen takia tuo bensan alakaasusuuttimista ilman sekaan


kaasuttimestsa tulee ilma-bensa seosta, joka  ohjataan imukaulan avulla moottorinkammioon jossa palaa tuottaen energiaa ja pakokaasuja

pakokaasut siirtyvät pakoputkeen

Pakoputki
2-tahdeissa pakoputkella on keskeinen toiminta koneen toiminnassa. koska moottori ei polta kaikea siihen tulevaa bensaa. 2-tahtipakoputken tarkoitus on syöttää kyseinen palamaton seos takaisin koneeseen.
(kts. kuva oikealla) pakoputki on helppo vaihtaa ja sen merkitys toimintaan on suuri. siksi useat valmistajat myyvät vaihtoehtoisia. ns. tehoputkia, jotka parantavat suorituskykyä. nämä ovat lähes poikkeuksetta laittomia tieliikenteessä, ilman muutosrekisteröintiä, sekä helposti huomattavia ja "kuuluvia".

myöhemmin tarkka toiminta moottorista



3 kommenttia:

  1. tää sivu on iha perseest ouuuu

    VastaaPoista
  2. Nii on toi on huono eikä ollu järkee

    VastaaPoista
  3. Kyllä tästä varmasti saa joku, joka ei tunne otto mottoreita käsityksen miten oma pv toimii ja miksi se ei toimi. Lisäyksiä: luisti siis korvaa kaasuläpän ja siinä on kiinni neula, joka avautuessa päästää suuttimesta enemmän polttoainetta moottoriin. Neula on oleellinen myös, oikean seoksen säätämiseen. Kaasuttimessa on myös kohokammiossa bensa pintaa sääävä koho, joka kaasuttimeen tulevan säätä bensan pintaa/määrää. (Oleellinen osa kaasuttimen toimintaan)

    VastaaPoista