keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

kuristusten poistaminen : ilmanputsari

Ilmansuodatin

Imanputsari, eli ilmansuodatin on kaasutinta ennen oleva osa, jonka tehtävä on suodattaa epäpuhtaudet ilmasta, kun ilmaa otetaan moottoriin bensan palamiseksi. Ilmansuodattimen tekniikka on hyvin! yksinkertainen. Yleensä laatikko tai kaartio, jossa on ilmanotto kohdissa suodattavaa materiaalia sisäpuolella, jonka läpi ilma imetään, ja tällöin suuremmat hiukkaset jäävät puhdistimeen.

(kuvassa ns. power filter, jonka myyjien mukaan tulisi parantaa läpivirtausta, jolloin kone saa enemmän ilmaa ja toimisi tehokkaammin)

Mopoissa ilmanpuhdistimet ovat lähes poikkeuksetta kuristettu koolla, eli liian pieni "aukko" josta ilmaa tulee sisää, tämän voi korjata isontamalla aukkoa, tekemällä/ostamalla uuden suodattimen, tekeminen on materiaaleista poiketen n.5-10e, ja uusi puhdistin on n15 -> ylöspäin, ja jotkun mallit ovat hyvinkin kalliita.

mitä tarvitset:

- jos tavoitteena on vain suurentaa olemassa olevan ilmanpuhdistimen virtausaukkoa:
--tarvittavat välineet jotta saat ilmanpuhdistimen irti/ pääset hyvin työstämään sitä (ensimmäinen suositeltavaa), eli  pari ruuvvimeisseliä, kuusiokoloavaimia, ym, mallista riippuen
--lehtisahan, (myös puukko, kolvi (hyvin tuuletetussa tilassa) ja rauta saha on koettu hyviksi)
-- suodatin materiaalia, yleensä pehmusteena käytetty vaahtomuovi , myös jotkin (ei liian) tiheät kankaat,
--kiinnitykseen ja kasaamiseen, mahdollisesti tarpeen mukaan liimaa, putkimiesteippiä ( ns, jesaria) ym. jotka koet tarpeelliseksi jotta työstöstäsi tulee ilmatiivis reunoilta, ja muualta kuin sieltä missä ei puhdistus materiaalia ole


Mitä tehdä:

1. aloita irroittamalla ilmanpuhdistin kaasaristsa ja irroita rungossa pitävät ruuvit, ota puhdistin pois
2. laatikkomallissa ideana on suurentaa "suuta" josta ilma menee sisään, sopiviksi näkemillänne työvälineillä, kuten lehtisahalla, valmiina puhdistimessa oleva puhdistusmateriaali ei välttämättä riitä, tai falskaa (ei pysy kunnolla kiinni) joten varmista teipillä, liimalla että pysyy. Lisää uutta materiaalia tarvittaessa.
3. ideana EI ole sahata puhdistimesta pelkkää laatikon tynkää, liiallisuuksiin mentäessä voi moottori saada liikaa ilmaa, jolloin mäntä ja muut osat kuluvat huomattavasti nopeammin. eli poista sen verran että n. 1/3 "suuta" tulee lisää
4. kokoa takaisin, varmista että puhdistusmateriaali on hyin kiinni, eikä vuoda muualta
5. aseta patenttivirityksesi takaisin moottoriin


Plussat ja haitat:


hyödyt:
-moottorin saadessa TARPEEKSI (huom! ei liikaa) ilmaa, parantaa tämä: moottorista saatavaa tehoa, hyötysuhdetta ( kuluttaa vähemmän bensaa)
-ei tuo suurta etua, mutta huomattavissa olevan.> n. 5km/h
-joidenkin mielestä "hienommat" äänet, ns. imuäänet lisääntyvät
haitat:
- mahdollisesti, todennäköisesti laskee mopon jälleenmyyntiarvoa,
- jos 45km/h huippuvauhti ylittyy, on mopo laiton, sekä mahdollisesti rakenteeltaan muutettu patenttivirityksen takia
-" imuäänet" lisääntyvät, eli moottorin äänen kuulee selvemmin, varsinkin ilmaa ottaessa, ( joka kierroksella, joten kokoajan käynnissä ollessa)


lisää samalla sivustolla aiheessa mopon rakenne

kysymyksiä ym saa lähettää

4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Jos tuon ilmanpuhdistimen vaihtaa täytyykö muuta vaihtaa?

    VastaaPoista
  3. Suutin ehkä kannaattaa

    VastaaPoista
  4. Lisää ilmaa ni tottakai lisää bensaa

    VastaaPoista