tiistai 13. huhtikuuta 2010

Boost-Botlle?

boost-botlle
 
moottorissa läppien (jos mallissasi on) läpi kulkee bensan ja ilman seosta sykäyksittäin. Sadasosa sekunnin aikana virtaus on hirmuinen, ja seuraavan aikana seos ei virtaa lainkaan. Näin on myös kaasuttimen kanssa. Sadasosa sekunnin aikana kaasuttimen läpi kulkee seosta niin paljon kuin vain voi, mutta seuraavan aikana ei lainkaan.


Toimintaperiaate

Boost bottle, joka tunnetaan myös resonaattorina, asennetaan läppien ja kaasuttimen välille, eli imukaulaan. Toisten sivujen, ja valmistajien mallit asennetaan kaasuttimen ja tankin tuntumaan, letkuilla eripaikkaan kun "aidossa"-> joka kerrotaan tässä artikkelissa tarkemmin. Letkun pituudella ja sisähalkaisialla on myös ratkaiseva merkitys siinä että millä kierroksilla tämän laitteen edut tulevat parhaiten esille.Letkun pituuden laskemiseen on olemassa erilaisia Exel taulukoita josta saadaan suuntaa antava pituus, mistä kannattaa lähteä säätämään aina vain haluttuun suuntaan. Kun imu vetää bensan ja ilman seosta kaasuttimesta, imaisee se myös boost bottlesta. Kone siis saa enemmän bensan ja kaasun seosta. Samalla boost bottleen jää alipaine. Taas sadasosa sekunnin kuluttua läpät ovat kiinni, mutta alipaine boost bottlessa imaisee taas seosta kaasuttimen läpi sisäänsä.
Näin saadaan tasattua hetkittäistä virtausta kaasuttimen läpi myös hetkille, jolloin läpät ovat kiinni. Kaasuttimen läpi käyvä virtaushetki on siis pitempi, eli seosta menee enemmän, eli bensaa kuluu lisää. Boost bottlen ei ole tarkoitus varata mitään koko kiihdytyksen ajaksi. Se ehtii täyttyä, ja taas tyhjentyä yhdessä sadasosa sekunnissa, eli yhden koneen kierroksen aikana jos kierroksia on 6000rpm.

Toimivuus

Boost bottle ei toimi kuin kaasuttimen kanssa ja parhaiten läpälisissä moottoreissa, joten ruiskutuksella varustetuissa moottoreissa boost bottle on täysin hyödytön koriste-esine.

Valmistus 

Ideana on lisätä moottorille menevän ilma-bensa seoksen määrää. Pullon ja letkun tulee olla hyvin mitoitetut. Letkun tulee olla mahd.  paksu ja lyhyt sekä pullolla ( laskettavissa oleva, sopiva) tilavuus. Pullo voi olla metallia, lasia tai paksua muovia. käynissä muodostuvan paineen takia heikommat " säiliöt" kuten alumiini tölkit ja limsapullot litistyvät, eivätkä toimi siten.

(kuvan asennusohje ja täten saatu toiminta tapa eroaa artikkelissa kerrotusta, mutta esittää varteenotettavan vaihtoehtoisen asennusmahdollisuuden tuotteelle)

Ensin mitataan pullon ja letkun koko haluamallesi kierroslukualueelle. Se onnistuu Boost Bottle Calculator.xls -Excel -kaaviolla. Sitten hankimme sopivat tarvikkeet ja kasaamme pullon. Pidä huoli että systeemistä tulee tiivis. Pullo kiinnitetään imukaulaan tai mihin vain kaasarin ja läppien väliin, kiinnityksenkin tulee olla tiivis. Joskus on elänyt vahva huhu että laittamalla pullo kiinni bensaletkuun nousee kiihtyvyys runsaasti. Tämä ei sitten pidä millään lailla paikkaansa.

(kiitos motot.net sivustolle )

                                                   

4 kommenttia:

  1. Motot.net-sivuston artikkelia ei ole käytetty lähteenä, vaan teksti on lähes 1:1 kopioitu sivuston Tietopankista. Tekstin esittäminen omanasi on paitsi epäkohteliasta myös mahdollisesti tekijänoikeuksia rikkovaa.

    VastaaPoista
  2. Hei Anonyymi,ketä kiinnostaa onko tieto kopioitua vai ei!Pääasia että sitä On!!!

    VastaaPoista
  3. mun pallit hikoilee

    VastaaPoista
  4. ai sun mutsin pallit ouu

    VastaaPoista