lauantai 17. huhtikuuta 2010

Äänenvaimennin

Pakollisena pakoputkessa oleva äänenvaimennin on myös keskeinen osa,  helpon kuristettavuuden takia myös raskaasti kuristettu, helpoiten saisi irroittamalla kokonaan, jolloin kuitenkin liikenteessä ajaminen on kiellettyä ( kuten muillakin viritetyillä mopoilla ilman muutoskatsastusta jota huhun mukaan ei voi suorittaa mopolle). irroittamisen yhteydessä äänet kasvaisivat... törkeästi, ja ajaminen olisi vähintääkin epämiellyttävää ilman korvatulppia.

Äänenvaimentimen tehtävä on vain hiljentää moottorin tuottamaa ääntä, kun pakokaasut poistuvat pakoputkesta

rakenteeltaan äänenvaimennin on reikäinen putki suuremman putken välissä joiden välissä on vaimentavaa materiaalia kuten villaa. kuitenkin mopojen äänenvaimentimet ovat "tukittuja" ja virtaus on pakotettu useimmin kulkemaan suurimman osan villan kautta. tällöin tämä teettää paineen koko pakoputkeen ja moottorin tehot laskevat. tästä on valmistettu (usein liian kalliiksi hinnoiteltu ) vapaavirtausäänenvaimennin,  jolloin jarruttavia levyjä ei ole ja pakokaasut kulkevat suoraan läpi, tämä laskee jonkun verran vaimennusta, mutta nostaa moottorin käytettävää tehoa.


pakoputken saa tehokkaammaksi esimerkiksi poraamalla sisällä olevat levyt jolloin pakokaasujen ei tarvitse kulkea enää niin suuresti villan tai vastaavan läpi, tällöin myös äänet nousevat ja muuttuvat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti